Als Philips Hue gebruiker weet je natuurlijk dat jij jouw lampen kunt besturen met de hue app. Hiervoor is het niet noodzakelijk om de stroom aan/uit te schakelen met een fysieke schakelaar. Hue is hiervoor ook niet gemaakt en moet eigenlijk altijd voorzien zijn van stroom om optimaal te kunnen functioneren. De bediening gebeurt namelijk altijd op een slimme manier en hiervoor moeten de lampen altijd verbonden zijn met het stroomnetwerk. Toch kan het weleens gebeuren dat iemand (per ongeluk) de fysieke stroomschakelaar omzet en dat de stroomtoevoer verbroken wordt. Wanneer je de hue lampen dan opnieuw voorziet van energie zullen de lampen fel-wit op volle helderheid gaan branden. In de nieuwste versie van de hue app kun je dit aanpassen met de functie Gedrag bij inschakelen.
De “Power-on behavior” functie, zoals Philips dit zelf noemt, werd een tijdje geleden al aangekondigd. Sinds de applicatie update van december 2018 is het inschakelgedrag dan eindelijk een optie in de hue app. De configuratie hiervan is eenvoudig net als alle andere instellingen van Philips Hue. Het is belangrijk om eerste de app te updaten op je smartphone of tablet. De “Gedrag bij inschakelen” functie is anders niet zichtbaar. Zodra de functie wel zichtbaar is kun je de mogelijkheden eenvoudig aanpassen met onderstaande stappen.
Naast het updaten van de app is de kans groot dat je ook eerst al jouw hue lampen moet voorzien van de laatste software. Dit is noodzakelijk om het gedrag bij inschakelen te kunnen configureren. Anders komt er in de app bij de lamp te staan dat deze niet ondersteund wordt. Ook is een 2e generatie Bridge noodzakelijk voor deze functie. Het updaten van de lampen doe je door de volgende stappen te voltooien.
In sommige gevallen kan het zo zijn dat er bij software-update staat dat al jouw lampen up-to-date zijn, maar bij Power-on behavior staat dat de lamp niet ondersteund wordt. Dit betekent dat een of meerdere lampen niet goed ge-update zijn. Het verwijderen en opnieuw toevoegen van de lamp kan helpen bij dit probleem. Het verwijderen van een specifieke lamp doe je bij Instellingen > Lampconfiguratie.
De standaard – Gedrag bij inschakelen – configuratie is door Philips ingesteld op 100% fel-wit i.v.m. noodsituaties encalamiteiten. Voor de softwareupdate gingen alle hue lampen weer op volle felheid branden wanneer deze weer voorzien werden van stroom. Dit opstart gedrag is vooral vervelend in landen waar dagelijks meerdere malen de stroom voor korte duur wegvalt. Dit is met de software update verleden tijd. Helaas is het (nog) niet mogelijk om zelf een scene of kleur te kiezen die gebruikt moet worden wanneer de stroomtoevoer onderbroken wordt. In de app heb je namelijk twee keuzes. Je kunt kiezen voor Philips Hue standaard met volledige helderheid. Of voor herstel na stroomuitval met de laatst gebruikte kleur en helderheid.
Power-on behavior will be totally customizable: when your power goes out, you choose what happens with your Hue lights once the power is restored. Coming February 2019! #CES2019 pic.twitter.com/KiXiPbNmx6
— Philips Hue (@tweethue) 9 januari 2019
Wanneer jij gekozen hebt voor de optie herstel na stroomuitval dan zullen jouw lampen weer gaan branden volgens de laatst bekende instelling wanneer deze weer ingeschakeld worden. Heb jij toch behoefte om jouw lampen snel weer naar helderwit licht te schakelen, dan doe je dit door de spanning tweemaal in- en uit te schakelen. Je moet wel enkele seconden wachten tussen het in- en uitschakelen. Je kunt er ook voor kiezen om jouw wandschakelaars te vervangen voor Niko schakelaars, wanneer je gehecht bent aan bediening m.b.v. een wandschakelaar.
Cashback, kortingen & meer NU BEKIJKEN
5 Comments
Bij geen van m’n HUE lampen werkt het gedrag inschakelen niet. De lampen kunnen alleen met de app worden bediend. 2x aan/uit werkt ook niet helaas.
Ik heb de bridge 2 en nieuwe HUE lampen (plafond, ledstrip en bulbs color en White). Alle lampen hebben een update ondergaan.
De hue bridge en hue app zijn ook up-to-date? Zijn de instellingen bij – Gedrag bij inschakelen – ook per lamp ingesteld op: Herstel na stroomuitval of een aangepaste instelling?
Ik heb mijn lampen ingesteld dat ze bij zonsondergang ontspannen gaan branden op 20%.
Ze gaan echter branden op 50% en moet de lichtsterkte steeds aanpassen. Heb alles geloof ik geprobeerd maar geen resultaat.
Ik maak gebruik van de optie om mijn lampen met zonsondergang aan te laten gaan. Dit gaat bij alle lampen goed, behalve bij 1 hanglamp. Deze gaat elke avond weer volop branden met helderwit licht. Ik heb hem ingesteld op herstel na stroomuitval (net als alle andere lampen) maar hij blijft weigeren om gedimd aan te gaan. Enig idee hoe dit op te lossen is?
Klopt het dat als ik de lampen via de app uitschakel, ik de lampen vervolgens niet met de normale muur schakelaar kan aan doen?